‘Ljudi na vlasti žele odvojiti svijet od Boga, i sotona to želi’ Dramatičan je porast okultizma posebno među djecom i mladima

foto: ilustracija/pexsels

Kad je bio dijete, Stephen Adubato tražio je od svojih roditelja Ouija ploču (za dozivanje duhova). Nekoliko njegovih rođaka bavilo se magijom, a on se zainteresirao za eksperimentiranje s okultnim praksama.

Adubatova obitelj kupila mu je Ouija ploču i on je počeo komunicirati s duhovima koji su se predstavljali kao njegovi rođaci.

“Govore vrlo sentimentalne stvari, poput ‘Nedostaješ mi’ i ‘Volim te'”, rekao je. “Ali kada počnete postavljati pitanja, počnu govoriti mračnije stvari – vulgarne psovke ili seksualne stvari.”

Iskustva poput Adubatovog postaju sve češća, jer je interes za okultizam i srodne stvari poput astrologije navodno na vrhuncu koji traje desetljećima.

Društveni mediji postali su značajan medij za stvaranje i dijeljenje sadržaja koji promiču okultne prakse i vjerovanja, osobito među mladima.

S više od 1 milijarde mjesečnih korisnika, TikTok dijeli sadržaj predstavljajući korisnicima videozapise za koje algoritam predviđa da bi im se mogli svidjeti, što znači da korisnici mogu vidjeti sadržaj bez da ga izravno traže.

Dok je istraživala TikTok duhovnosti za svoj dodiplomski rad, britanska znanstvenica i spisateljica Esmé Partridge počela je dokumentirati fenomen “WitchTok”, supkulture na TikToku u kojoj samooprozvane vještice dijele okultne sadržaje.

Neki korisnici WitchTok-a nastoje ostvariti svoje želje “manifestiranjem” ili voljnim stvaranjem namjere pomoću tehnika poput promjene načina razmišljanja, vizualizacije idealne stvarnosti ili izvođenja ritualnih praksi.

Partridge je u svom istraživanju pronašla TikTok videozapise u kojima su neki kreatori sadržaja tvrdili da su se susreli s demonima ili drugim silama zla.

Neki su tražili te sile, ali drugi su nesvjesno naletjeli na susret. Partridge izvještava da su neki kreatori sadržaja navodno razgovarali sa Sotonom (koji je očito koristio zamjenice “oni” i tvrdio da on “nije sam po sebi loš”), a nakon susreta osjećali stalnu zvonjavu u ušima i iskusili “nepozvane paranormalne goste”, među ostalim pojavama.

Utjecaji na društvenim mrežama poput onih na WitchToku pridonose normalizaciji okultizma, ali i slavne osobe donijele su okultno središte kulture.

Sotonističke slike bile su dio industrije zabave desetljećima, objasnio je Adubato, koji je sada katolički obraćenik.

Na dodjeli Grammyja 2023. Sam Smith i Kim Petras, prva transrodna umjetnica koja je osvojila nagradu Grammy, izveli su pjesmu Unholy s kostimima i rekvizitima inspiriranima demonima i slikama pakla.

Otac Leo Patalinghug, voditelj emisije na EWTN -u i ugledni kolega na Američkom katoličkom sveučilištu, ponudio je “katolički odgovor” na izvedbu Smitha i Petrasa na svom TikTok računu.

Objasnio je da “trebamo paziti što slušamo i što vidimo kao zabavu jer to može utjecati na našu dušu.”

Adubato priznaje da se može raspravljati o razini zlonamjernosti iza sotonskih slika u pop kulturi, ali on vidi “neosporan obrazac” okultizma u pop glazbi, reklamama visoke mode, filmovima i popularnim TV emisijama.

“Mislim da ima razloga vjerovati da ljudi na vlasti u našem društvu žele odvratiti ljude od Boga – i to ne samo kroz hedonizam i konzumerizam”. “Oni žele da postoji metafizički odmak od Boga.”

Uz povećanu prisutnost okultnog sadržaja na društvenim mrežama i u pop kulturi, knjižare donose materijale o astrologiji, proricanju, New Ageu i “alternativnim” vjerovanjima. Mnoge od ovih knjiga praktični su vodiči za bavljenje okultizmom.

Otac Vincent Lampert, egzorcist nadbiskupije Indianapolisa od 2005. godine i autor knjige Egzorcizam: Bitka protiv Sotone i njegovih demona, objasnio je da ovi materijali koji se prodaju u popularnim knjižarama imaju za cilj stvoriti interes za svijet okultnog.

“Kada knjižare prodaju stvari poput tarot karata, vidi se da se netko stvarno trudi zainteresirati ili fascinirati ljude tim praksama kako bi se ljudi mogli namamiti u nešto tvrdokornije prirode što je doista đavolsko”, rekao je za Register.

Nakon vlastitih zastrašujućih iskustava, Adubato je počeo čitati o opasnostima okultnog i prestao se baviti magijom. Godinama kasnije, kada je Adubato nazirao ulazak u Katoličku crkvu, počeo je doživljavati duhovni rat u obliku paralize sna.

“Osjetio sam mračni duh nad sobom, i to se događalo svaki put kad sam duhovno rastao”, ispričao je.

Nakon razgovora s prijateljem, Adubato je shvatio da doživljava posljedice svog ranijeg istraživanja okultnog.

“Ljudi koji se bave mračnom magijom otvaraju vrata ovoj duhovnoj opresiji”, rekao je Adubato, koji je studirao moralnu teologiju na Sveučilištu Seton Hall, a trenutno predaje religiju i filozofiju u New Jerseyju.

“Duh Sveti vam daje alate da ga se oslobodite, ali postoje posljedice. Okultno ostavlja štetu na našoj duši za koju treba vremena da se izliječi.”

“Ako kanalizirate bilo koji drugi duh osim Duha Svetoga, izlažete se riziku jer nije od Boga”, rekao je.

“Vještičarenje pokušava iskoristiti duhovnu moć radi usklađivanja stvarnosti s voljom pojedinca”, objasnio je Adubato. Ovu dinamiku samopotvrđivanja suprotstavio je molitvi, koja želi uskladiti individualnu volju s Božjom voljom. No, poput molitve, okultne prakse imaju stvarne posljedice.

Baveći se okultizmom, pojedinci se mogu otvoriti demonskim aktivnostima, namjerno ili nenamjerno, objasnio je otac Lampert.

Osoba može pozvati demone bez da je toga svjesna “jer vjeruju da je nešto zabavno, ali ne shvaćaju u potpunosti posljedice svojih postupaka”, rekao je.

Postkršćansko doba tjeskobe

Doista, na okultno se sve više gleda kao na terapeutski pothvat. Astrolozi su vidjeli rastuću potražnju za svojim uslugama u 2020.; a do početka 2021. industrija je vrijedila 2,2 milijarde dolara.

Spisateljica Julie Beck sugerira da astrologija postaje privlačna u vremenima stresa, što objašnjava povećani interes među mladima u posljednjih nekoliko godina.

Prije pandemije, otac Lampert je svake godine primao oko 2000 upita od ljudi koji su tražili pomoć egzorcista. Od 2020. primao je oko 3500 upita godišnje.

Kolumnist New York Timesa, Ross Douthat, nedavno je izvijestio o sličnom trendu, napisavši da Katolička crkva i dalje “podnose sve veći broj istraga o egzorcizmu iako njezin kulturni utjecaj inače opada”.

“Uvijek govorim ljudima da ovo povećanje nije zato što vjerujem da je vrag unaprijedio svoju igru. Mislim da je to zato što će danas više ljudi vjerojatnije igrati vražju igru,” rekao je otac Lampert za Register.

“Vjera u Boga odvest će nas u jednom smjeru, a nedostatak vjere u drugom“, objasnio je o. Lampert. “Dakle, budući da je vjera u Boga u opadanju, ljudi još uvijek žele ispuniti ovu prazninu, ovu potrebu u svom životu za nadnaravnim. Nažalost, ljudi će se ponekad okrenuti svijetu okultizma.”

Većina ljudi misli o okultnom kao o oživljavanju pretkršćanskog poganstva, ali Partridge se ne slaže, navodeći istodobnu pojavu korijena suvremenog okultizma i prosvjetiteljskog racionalizma i sekularizma.

“Sve je savršeno obuhvaćeno idejom ‘Radi što hoćeš’”, objasnila je. “To je doslovno kredo liberalizma, ali i modernih oblika okultnog. Dolaze iz vrlo sličnog izvora.”

Otac Lampert također je primijetio korelaciju između moderne sekularne paradigme i načela okultnog: „Kada ljudi uklone Boga iz jednadžbe živimo prema tri vodeća načela: Možete činiti što god želite, nitko nema pravo zapovjediti i sam si bog. Upravo tako đavao želi da živimo — da živimo neovisno o Bogu.”


Od okultizma do katolicizma

Unatoč ozbiljnim opasnostima okultizma i sve većem interesu za njegove prakse, Adubato vjeruje da povijest našoj kulturi daje razloga za nadu. U 1890-ima, objasnio je, francuski i engleski dekadentni pisci osjećali su duhovnu glad za nečim više od sekularizma i materijalizma, koji se u to vrijeme širio Europom i ostao u zapadnoj kulturi i danas. Kako bi nahranili ovu duhovnu glad, neki od tih pisaca počeli su se baviti sotonizmom i okultnim praksama.

“Kroz sotonizam su shvatili da postoje duhovne sile u našoj sredini i da mogu slijediti one koje su đavolske ili one koje su Božje”, rekao je Adubato za Register.

Objasnio je kako je moglo doći do tako masovnog obraćenja.

“I sotonizam i katolicizam imaju osjećaj da metafizičko prodire u materijalno”, rekao je. “Ako su ljudi umorni od materijalizma, žele vrstu duhovnosti koja dovodi duhovno u fizičko. […] Vidite zašto bi se netko tko se igra s kristalima ili tarot kartama mogao okrenuti i početi prepoznavati vrijednost relikvija ili krunice ili kipova.”

Adubato je primijetio da obraćenje od okultizma zahtijeva da se ljudi odreknu želje da svijet prilagode svojoj volji. No Partridge je sugerirao da bi ovu vrstu transformacije moglo biti teško postići, posebno zato što je paradigma samopotvrđivanja sveprisutna u današnjoj kulturi.

“Potrebno je dosta stvarne intelektualne transformacije da se ljudi odmaknu od ovih modernih liberalnih pretpostavki koje kažu da je organizirana religija loša, da je loše sve što me tjera da žrtvujem svoje želje”, rekla je za Register.

“S tim u vezi, mislim da je stvarno zanimljivo da neki ljudi koji su se do neke mjere bavili ovim stvarima – uključujući i mene – na kraju shvate da to zapravo ne donosi mnogo dobrote u nečiji život”, rekla je Partridge.

Početni interes za estetsku ili ezoteričnu moć okultnog može oslabjeti kada osoba shvati da okultno ne donosi nikakva moralna dobra niti čini onoga koji ga prakticira boljom osobom, objasnila je.

Otac Lampert podsjeća katolike da “ne moraju činiti ništa izvanredno da bi pobijedili đavla”, objašnjavajući da će aktivan sakramentalni život “natjerati đavla u bijeg”. NCregistr

Prethodni članak“Eto, ozdravio si! ‘Više ne griješi da te što gore ne snađe!” (Iv 5, 1-3a.5-16)
Sljedeći članakTako je moćna! Molitva ‘sedam žalosti’ koju je Gospa ostavila u ukazanjima u Kibehu i tražila da se proširi svijetom